10 novembre 2006

Het verslag van de Jury van De Tijd

De jury van het Managementboek van het jaar, een initiatief van de krant De Tijd, heeft de titel dit jaar toegekend aan 'Het Edisonteam' van Patrick Willemarck. Het boek wordt uitgegeven door Lannoo Campus. Vorig jaar werd 'Good to Great' van Jim Collins verkozen tot Managementboek van het jaar en in 2004 werd het boek 'Waardecreatie en innovatie in de industrie' van Paul Matthyssens, Koen Vandenbempt en Liselore Berghman bekroond.

'Het Edisonteam: inzicht, inspiratie en strategieën voor het succesvol innoveren van uw bedrijf' haakt in op een van de belangrijkste thema's waar managers vandaag mee aan de slag zijn: innovatie. De jury looft de manier waarop Willemarck het thema uitwerkt. Al te vaak immers blijft de discussie over innovatie steken bij 'uitvindingen' of 'nieuwe technologieën'. Toch hebben ook niet-hoogtechnologische fabrikanten en dienstenbedrijven behoefte aan innovatie om te groeien op de wereldmarkt. Willemarck zet met zijn boek managers aan tot creatief denken over innovatie en houdt het daarbij niet bij oeverloze theorieën. 'Het Edisonteam' staat bol van de verwijzingen naar succesvolle voorbeelden van innovatie uit binnen- en buitenland, waardoor het begrip veel tastbaarder wordt. Ikea, Virgin, Apple, Senseo... telkens gaat Willemarck op zoek naar wat managers uit de successen en vergissingen van die merken kunnen leren. 'Het managementboek van het jaar werkt verrijkend voor alle ondernemers en managers omdat het aanzet om 'out of the box' te gaan nadenken, ook over strategieën en werkwijzen die al twintig jaar ongewijzigd zijn', aldus de jury.

De jury verkoos 'Het Edisonteam' tot Managementboek van het jaar voor zijn originele en inspirerende kijk op het thema innovatie, dat in dit boek een voor iedereen haalbare doelstelling lijkt. De schrijfstijl is opvallend toegankelijk. Het boek is dan ook een must voor al wie wil meespreken over innovatie, toch een van de speerpunten van alle toekomstplannen voor onze Vlaamse economie.

De jury benadrukt wel dat er in Vlaanderen ruimte blijft voor een managementboek over innovatie dat ook recepten aanreikt om het vernieuwingsproces en ondernemerschap te stimuleren in de bedrijfswerking. Ook het nieuwe Managementboek van het jaar laat daar nog veel ruimte open. Volgens de jury is er in Vlaanderen behoefte aan een 'praktijkboek innovatie' dat concrete managementtips aanbiedt waarmee de inspiratie uit het boek van Willemarck kan worden omgezet in daden.

Van alle ingezonden managementboeken haalden nog vier andere titels de shortlist.
De jury was bijzonder lovend over 'China zet de wereld op zijn kop' van James Kynge, de voormalige bureauchef van Financial Times in Peking. Het boek brengt een originele kijk op het fenomeen China, omdat Kynge het Chinese groeiverhaal vertelt vanuit fenomenen in de Westerse wereld die vervolgens aan de Chinese logica worden getoetst.
Ook over 'Generatie Einstein: slimmer, sneller en socialer' van Jeroen Boschma en Inez Groen was de jury erg positief. Vooral het eerste deel van dit boek is een eyeopener over communiceren (en dus ook zakendoen) met de jongeren van vandaag. Aan de hand van voorbeelden van gelukte en mislukte communicatieve acties met jongeren, wordt een beeld geschetst van de manier waarop de jeugd vandaag omgaat met een reeks verworvenheden.
De jury had ook lovende woorden voor 'Systeemdenken: ontdekken van onze organisatiepatronen' van Bill Bryan, Michael Goodman en Jaap Schaveling. Het boek toont hoe we door de dingen anders te benaderen heel nieuwe inzichten kunnen verwerven, zeker daar waar ons natuurlijk, mechanisch denken geen oplossingen biedt.
Ten slotte was de jury ook zeer te spreken over 'Leidinggeven zonder bevelen, de outputmanager' van Filip Vandendriessche en Jef Clement. Het meest praktische boek uit de shortlist vertelt hoe je als manager van je organisatie veel kunt bereiken zonder voortdurend het hiërarchische, dwingende argument te moeten gebruiken.


Jury

De jury van De Tijd Managementboek van het jaar 2006 bestaat uit:

* Frederik Delaplace, hoofdredacteur De Tijd (juryvoorzitter)
* Rudy Aernoudt, secretaris-generaal van het Vlaams Departement voor Economie, Wetenschap en Innovatie
* Frank Bostyn, decaan UAMS Antwerpen
* Marc Buelens, professor Vlerick Leuven Gent Management School
* Dirk Jacxsens, gedelegeerd bestuurder Leonidas
* Ingrid Lieten, directeur-generaal De Lijn
* Tom Michielsen, redactiechef Management & Expertise De Tijd
* Eric Vermeylen, directeur Kenniscentrum Voka-Vlaams Economisch Verbond
* Geert Wellens, directeur publicaties Mediafin

De Tijd Managementboek van het jaar 2006 is een initiatief van de krant De Tijd, met de steun van Vacature en Partena.

Aucun commentaire:

Welcome on Patrick Willemarck's blog

I'm the founder of Dialog Solutions.
On this blog I want to share views and opinions about business and more specifically about Brands, Consumers, Marketing, market research, innovation, loyalty, etc., all those business aspects that are deeply affected by social media.
Every company shouldn't be present on every social media network. but every company is becoming porous to the outside world and has therefore to become both social and media.

Patrick